LINUS BAHASA MALAYSIA
Pengenalan
Bidang Keberhasilan Utama Nasional (NKRA)
telah menyasarkan bahawa semua murid berkeupayaan untuk menguasai aras literasi
dan numerasi kecuali murid berkeperluan khas selepas tiga tahun mengikuti
pendidikan rendah sebelum berakhir tahun 2012.
Program Literasi dan Numerasi (LINUS)
diwujudkan untuk menangani masalah murid yang berkeupayaan tetapi masih belum
menguasai literasi dan numerasi.
Bahagian Pembangunan Kurikulum telah
berusaha menghasilkan Modul Guru dan Modul Murid.
Prinsip-prinsip
Modul Pengajaran
1. Ansur maju
2. Didik hibur
3. Pengulangan
kosa kata
4. Latihan dari
mudah ke susah
5. Latihan
interaktif
6. Belajar sambil
bermain.
Definisi
Literasi
Definisi asas literasi adalah kebolehan
untuk membaca, menulis dan memahami perkataan, ayat tunggal dan ayat majmuk
yang mudah dengan menggunakan kata hubung“dan “ serta mengaplikasi pengetahuan tersebut dalam
pembelajaran serta komunikasi harian.
Matlamat
Matlamat program ini adalah untuk
memastikan semua murid Tahap 1 sekolah rendah berkeupayaan untuk menguasai asas
literasi kecuali murid berkeperluan khas selepas tiga tahun mengikuti
pendidikan rendah.
Objektif
Objektif Program Literasi adalah memastikan
pada akhir program pencapaian Literasi , murid dapat :
i. Mengeja dan membunyikan suku kata terbuka
dan tertutup.
ii. Membaca dan menulis perkataan daripada suku kata terbuka dan
tertutup dan perkataan yang berimbuhan awalan dan akhiran.
iii. Membaca dan menulis serta memahami ayat tunggal dan ayat-ayat
majmuk yang mudah dengan menggunakan kata hubung “dan'.
Organisasi
Kandungan
Modul Panduan ini dihasilkan dalam bentuk unit.
Terdapat 9 unit dan bagi setiap unit mengandungi beberapa kemahiran yang
merangkumi:
i. mengenali dan menulis abjad
ii. membaca, membina dan menulis suku kata
iii. membaca, membina dan menulis perkataan
iv. membaca, membina dan menulis rangkai kata,
v. membaca dan memahami ayat
vi. membina dan menulis ayat.
Pendekatan
Program LINUS menggunakan
pendekatan belajar membaca dan menulis secara bersepadu dan menyeluruh.
Murid belajar mengenai huruf, suku kata dan
perkataan serentak secara berperingkat dan memperkenalkan huruf secara
berperingkat-peringkat melalui kemahiran menulis, guru terus mula mengajar membaca
melalui kaedah gabungan bunyi dengan fonetik suku kata tanpa mengajar huruf
a-z. Murid mengenali huruf dalam kemahiran menulis.
Maklumat yang lengkap, thanks for sharing!
ReplyDeleteMaklumat yang cukup banyak dan jelas untuk guru.
ReplyDelete